לעילוי נשמת החייל הקדוש עוזי פרץ הי"ד
השבת פרשת שלח-לך אנו נפגשים עם אחת מנקודות השפל של עם ישראל, הקב"ה רוצה להכניס אותנו לארץ ישראל תוך שלושה ימים ולעומתו עם ישראל לא מעוניין בכך ומואס בארץ חמדה.
כבר שאלו רבים, מה גרם למרגלים לחטוא בחטא זה? ה' שהוציא אותם ממצרים, הוריד להם את התורה, נתן להם את המן רוצה להכניסם לארץ ברור שהוא רוצה בטובתם, איך אפשר לכפור בטובתו ולחשוב שזה רע בשבילנו?
אלא שלמרגלים הייתה אידאולוגיה, הם ראו את הארץ והבינו ששם בארץ ישראל הם יצטרכו להתחיל לעבוד- לחרוש, לזרוע, לקצור ועוד הרבה עבודות בעיבוד האדמה ובכלל עבודות בתיקון העולם ואת זה הם לא רצו מכיוון שאמרו אנחנו מעדיפים להישאר כאן במדבר, פה יש לנו הכל- אוכל (מן), מים (באר), ענני כבוד, בגדים שגדלים איתנו, כאן אין לנו את טרדות העולם ואנו יכולים פשוט לשבת וללמוד תורה בלי הפרעה, אז למה לנו "הכאב ראש הזה" של ארץ ישראל?
מלמדת אותנו התורה שזה בדיוק החטא הגדול, הרצון הזה להתנתק מהעולם ולחיות למעלה "בין העננים" זה נגד רצונו של ה', הקב"ה לא צריך עוד מלאכים- את זה יש לו מספיק, הקב"ה רוצה מאתנו בדיוק את ההפך, הוא רוצה שנלמד תורה, שנגדל ונהיה תלמידי חכמים אבל לא בשביל שנישאר רק בתורה אלא שנוריד אותה למציאות, לחיי העולם הזה, שנעשה את החיבור המיוחד הזה בין השמיים לארץ, בין תורת הנצח למציאות היומיומית שלנו בארץ, כדברי הנביאים 'וּמִי כְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ'. ואת זה המרגלים לא הבינו, את אותו חיבור שכל העולם מושתת עליו והוא מטרת לימוד התורה.
שנזכה בעזרת ה' לחיות את אותו חיבור כאן בארץ ישראל ומתוך התורה העליונה נתקן את העולם הזה. אמן.
שבת שלום!
מאת הרב משה פורת, רב מעייני הישועה בדרום.
